Saturday, August 28, 2010

KESAN PENUBUHAN SEKOLAH SATU ALIRAN


Kewujudan sekolah satu aliran ini melangkaui sempadan kaum dan budaya. Hal ini akan menimbulkan beberapa implikasi dalam pelbagai aspek terutamanya di kalangan pelajar sendiri.
Antara kesan positif kewujudan sekolah satu aliran ialah dapat menyemai dan memupuk semangat perpaduan di kalangan pelajar, membuka ruang masa dan tempat untuk saling mengenali dan memahami etika kemanusiaan tersendiri dan dapat perpaduan nasional dapat dicapai melalui sistem pendidikan satu aliran yang sistematik.  
Antara kesan negatif kewujudan sekolah satu aliran ialah masalah pertukaran agama kerana sekolah satu aliran terdiri daripada pelajar yang berlainan agama.  Masalah ini mungkin berlaku kepada pasangan yang berlainan agama. Terutama kepada pelajar perempuan yang beragama Islam. Jika masalah ini tidak dibendung dari awal mungkin akan menjatuhkan imej penganut agama Islam. Penghapusan etnik dan budaya yang memungkinan kelab kebudayaan dari sekolah Cina ataupun Tamil sebelum ini akan dihadkan apabila sekolah dan kaum telah bergabung kerana mereka terpaksa mencantumkan kebudayaan antara tiga kaum menjadi satu.

Disediakan oleh: Muhammad Shahidan b. Mohammad (206567)

No comments: